اندازه گیری و ابزار دقیق

ابزار الات اندازه گیری شامل متر ، متر لیزری ، تراز و ... می باشد.

اندازه گیری و ابزار دقیق 

( 64 محصول وجود دارد )

زیرشاخه ها

  • متر لیزری

    فاصله سنج لیزری وسیله ای است که از پرتو لیزر برای تعیین فاصله اجسام استفاده میکند.عمومی‌ترین نوع فاصله سنج لیزری براساس زمان پرواز نمونه به وسیله فرستادن یک پالس لیزر در یک باریکه پرتو به سمت جسم و اندازه گیری زمان صرف شده پرتو برای اینکه از هدف منعکس شده و به فرستنده باز گردد عمل می‌کند . به خاطر سرعت بالای نور این تکنیک برای اندازه گیری‌های با دقت کمتر از میلیمتر مناسب نیست به طوری که اغلب سه گوشه سازی و روش‌های دیگر به کار می روند .

  • خط کش و گونیا

    خط‌کش نام وسیله‌ای که به وسیله آن می‌توان خطوط را رسم کرد یا آن‌ها را به وسیله مقیاس مندرج در خط کش اندازه‌گیری کرد. خط‌کشها از جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، چوب یا فولاد ساخته می‌شوند. این وسیله که دارای لبهٔ صاف و به شکل خط راست است در ترسیم خط مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی با تکیه دادن مداد یا قلم یا هر وسیله رسام دیگر با لبهٔ آن و کشیدن آن اثری در صفحه پیدا می‌شود که همان خط مستقیم است.

  • ترازو

    تَرازو؛ که میزان یا وزن‌سنج و جرم‌سنج نیز خوانده می‌شود، ابزاری است که برای سنجش مقدار (سنگینی) اجسام از آن استفاده می‌شود. ترازوهای سنتی معمولاً از خاصیت اهرم و دو کفه و یک عقربه میزان به نام شاهین تشکیل شده‌اند. برای سنجش وزن هر جسم از برابری آن با وزنه‌هایی پیش‌ساخته که بر اساس واحدهای وزنی اعم از مثقال و گرم و پوند و … در دسترس هستند استفاده می‌گردد.

  • تراز لیزری

    تراز لیزری یکی از ابزارهای اندازه گیری و از خانواده‌ی ابزار آلات دستی می‌باشد که به منظور تراز نمودن، ایجاد و سنجش شیب و یا عمود کردن سطوح مختلف بهکار می‌رود.

  • متر دستی

    متر (به فرانسوی: mètre)، یکای طول متریک و برابر با ۳۹٫۳۷ اینچ و ۱۰۰ سانتیمتر و یک هزارم کیلومتر و ۱۰۰۰ میلی‌متر است. لغت متر از واژه یونانی μέτρον به معنی اندازه‌گیری آمده‌است. متر یکای اصلی طول در دستگاه SI با نماد m است. تعریف آن به صورت مسافتی است که نور در کسری از ثانیه (یک بر روی ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸) می‌پیماید به عبارت دیگر نور هر ثانیه ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر می‌پیماید.

  • کولیس

    کولیس وسیله‌ای است که فاصلهٔ بین دو طرف یک شئ را اندازه می‌گیرد. برای این منظور کولیس را بین دو نقطه مطلوب قرار می‌دهیم و دو نقطه به وسیلهٔ دو فک مشخص می‌شود. سپس کولیس را بر می‌داریم حدفاصل دو فک به وسیلهٔ یک ابزار اندازه‌گیری هم چون خط‌کش خوانده می‌شود.

  • تراز دستی

    ترازهای اولیه دارای استوانه‌ای شیشه‌ای یا قوس بسیار کم و قطر داخلی ثابت در هر جهت بودند. این استوانهٔ شیشه‌ای بطور ناکامل با مایعی پر می‌شد بطوری که حبابی در آن باقی بماند. قوس اندک اوله به سمت بالا باعث می‌شد که حباب بتواند در وسط کوله، بالاترین نقطه ثابت بماند.

در صفحه